گوگل تگ منيجر چيست و چه كاربردي دارد؟

بهترين آموزش هاي دنياي ديجيتال و وب

چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

گوگل تگ منيجر چيست و چه كاربردي دارد؟

تگ منيجر ابزاري است كه توسط گوگل طراحي شده و شما مي‌توانيد با استفاده از آن تگ ابزارهاي مختلفي مانند گوگل آناليتيكس، گوگل ادز، گوگل آپتيمايز، هات جار، فايربيس و بي‌شمار ابزار ديگر را در دل يك تگ، به سايت/اپليكيشن خودتان اضافه كنيد.

اما اين فقط يك تعريف ساده از دنياي تگ منيجر است. اين تازه شروع ماجراست! براي اينكه بيشتر از اين ماجرا سر دربياوريد، از شما دعوت مي‌كنيم به تماشاي ويديوي زير بنشينيد.

ويديوي معرفي تگ منيجر

ما در اين ويديو كه بخش مقدماتي از دورۀ 6 ساعتۀ تگ منيجر است، شما را با اين ابزار كاربردي و فوق‌العاده آشنا مي‌كنيم. شما پس از مشاهدۀ اين ويديوي كوتاه، درك كاملي از تگ منيجر پيدا مي‌كنيد و خيلي سريع اولين قدم براي استفاده از اين ابزار «زندگي راحت كن» را بر مي‌داريد!

 

براي كسب اطلاعات بيشتر دربارۀ اين دوره اينجا كليك كنيد. ما در اين دوره به صورت عملي همه چيز تگ منيجر را به شما آموزش مي‌دهيم.

بازاريابي ديجيتال، ساده‌تر از هميشه!

قبل از آنكه بخواهم به موضوع اصلي اين مقاله بپردازيم، لازم است ابتدا چند سوال از شما بپرسيم (بيشتر براي آن‌هايي كه ويديوي بالا را مشاهده نكردند):

  • آيا ميزان بازدهي تبليغات خودتان را مي‌دانيد؟
  • درباره سن، جنسيت و علاقه‌مندي خريداران اطلاعات داريد؟
  • مي‌دانيد روي كدام لينك‌هاي سايت شما كليك مي‌شود؟
  • كاربران فعلي را مجدداً هدف تبليغ قرار مي‌دهيد؟
  • آيا از امكاناتي مثل چت و نوتيفيكيشن استفاده مي‌كنيد؟
  • و...

تا الان به سوالات بالا فكر كرده‌ايد؟ خب، قطعاً همۀ اين موارد امكان پذير است. شما مي‌توانيد بازدهي تبليغات را اندازه‌گيري كنيد، اطلاعاتي در مورد خريداران‌تان كسب كنيد، از هر كليكي كه در سايت شما اتفاق مي‌افتد باخبر شويد و...

اما مهم‌ترين سوال ما از شما اين است كه: چگونه؟!

خب، در پاسخ به اين سوال 2 حالت وجود دارد. اول آنكه شما نمي‌دانيد چگونه مي‌شود همۀ اين كارها را انجام داد. در اين صورت اصلاً جاي نگراني نيست، زيرا اين مقاله را كاملاً براي شما آماده كرده‌ايم.

در حالت دوم، شما مي‌دانيد كه چگونه، اما به روشي سخت! قبول نداريد؟ پس اين مقاله براي شما هم هست. ما مي‌خواهيم به شما نشان دهيم كه چگونه مي‌توانيم با استفاده از گوگل تگ منيجر (Google Tag Manager)، همه اين كارها را در سريع‌ترين زمان ممكن انجام دهيم و در يك كلام، بازاريابي ديجيتال را دوست‌داشتني‌تر از قبل تجربه كنيد!

تگ منيجر گوگلتگ منيجر گوگل (Google Tag Manager) چيست؟

يكي از مهم‌ترين و كاربردي‌ترين ابزارهايي است كه گوگل طراحي كرده و با استفاده از آن مي‌توانيد به راحتي هر تگي كه دلتان مي‌خواهد را به سايت، صفحات AMP، اپليكيشن اندرويد و اپليكيشن iOS خودتان اضافه كنيد. علاوه بر آن، شما مي‌توانيد در لحظه تغييرات مورد نظرتان را روي تگ موردنظرتان اعمال و خيلي سريع اين تغييرات را پياده‌سازي كنيد.

گوگل اين ابزار را به رايگان در اختيار شما قرار مي‌دهد (البته بخش اندكي از امكانات آن پولي است كه چندان هم به كار ما نمي‌آيد) و شما به راحتي مي‌توانيد حساب كاربري خودتان را در آن ايجاد و از امكاناتش استفاده نماييد. براي ورود و ثبت نام در تگ منيجر اينجا كليك كنيد.

حالا اصلاً تگ چيست كه منيجر آن چه باشد؟!

سوالاتي كه در ابتداي مقاله از شما پرسيديم را به خاطر داريد؟ خب، ما براي انجام تمامي اين كارها و انواع اندازه‌گيري‌ها، به تگ‌ها نياز داريم. تگ چيست؟ در يك تعريف ساده، هر تگ از چند خط كد تشكيل مي‌شود و ما با استفاده از آن‌ها مي‌توانيم:

  • اطلاعات مختلفي را جمع ‌آوري كنيم.
  • تبليغات هدفمندتري داشته باشيم.
  • سايت/اپليكيشن خود را به امكانات گوناگوني مجهز كنيم.

تگ منيجر به ما كمك مي‌كند تا به روشي سريع‌تر و راحت‌تر، اين تگ‌ها را ايجاد و مديريت كنيم.

چرا بايد از تگ منيجر استفاده كنيم؟

استفاده از تگ منيجرشايد اين سوال حداقل براي ما كه از اين ابزار براي راه‌اندازي و مديريت تگ‌هاي سايت‌مان استفاده مي‌كنيم و قدرت بالا و امكانات فوق‌العادۀ آن را تجربه كرده‌ايم، كمي تعجب آور باشد و سريعاً اينگونه پاسخ دهيم كه: چرا نبايد از تگ منيجر استفاده كنيم؟! اما خب، شما حق داريد كه پاسخي مناسب براي اين سوال پيدا كنيد.

اجازه دهيد يك بار ديگر مسئلۀ اصلي خودمان را مطرح كنيم: در دنياي ديجيتال، ابزارهاي متنوعي داريم و براي استفاده از آن‌ها، بايد تگ هركدامشان را به سايت/اپليكيشن خودمان اضافه كنيم. اما مديريت همۀ اين‌ تگ‌ها دشوار و از يك جايي به بعد، تقريباً امكان ناپذير خواهد بود.

و درست در همين لحظه، گوگل تگ منيجر به كمك ما مي‌آيد و ناممكن‌ها را ممكن مي‌سازد. مطمئن نيستيد؟ پس در ادامه مهم‌ترين مزاياي اين ابزار را به شما معرفي مي‌كنيم.

سرعت شما باورنكردني خواهد شد!

يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي تگ منيجر افزايش سرعت كار شماست. زيرا ديگر قرار نيست كه هربار براي اضافه كردن يك تگ، وارد كدهاي سايت يا اپليكيشن خودتان بشويد و وقت زيادي براي پياده‌سازي آن صرف كنيد.

با تگ منيجر براي راه‌اندازي انواع تگ‌ها، فقط و فقط به چند كليك ساده نياز داريد و تمامي مراحل، از تنظيمات تا پياده‌سازي در كمتر از چند دقيقه انجام مي‌شوند (البته به شرطي كه ابتدا كار با آن را به خوبي ياد بگيريد).

زندگي ديجيتالي شما راحت‌تر خواهد شد

شايد يكي از دغدغه‌هاي اصلي ما، عدم آشنايي كافي با كدنويسي است. همين مسئله كار ما را براي پياده‌سازي تگ‌ها دشوار مي‌كند. كافي است دو يا سه بار در پياده‌سازي تگ‌ها به مشكل بربخوريم همين مسئله كل روز ما را خراب كند! اما به لطف تگ منيجر، ما به هيچ سطحي از دانش كدنويسي نيازي نداريم و تمامي اقدامات ما با استفاده از يك نرم‌افزار ساده و كاربرپسند انجام مي‌شوند.

همه چيز را يكجا داشته باشيد

شايد مهم‌ترين دليل خلق تگ منيجر، همين ويژگي يكپارچگي باشد. شما در يك نگاه مي‌توانيد تمامي تگ‌ها، تريگرها و متغيرها‌يتان را يكجا مشاهده كنيد. در نتيجه، دسترسي و ويرايش آنها در آينده بسيار راحت‌تر خواهد بود.

مطمئن باشيد اوضاع سايت شما رو به راه است

گاهي وقت‌ها ممكن است تگ موردنظرتان، سايت‌ شما را دچار اختلال كند. خبر خوب اين است كه تگ منيجر از بروز هرگونه اختلالي در سايت يا اپليكيشن شما جلوگيري مي‌كند و به تگ‌هاي ناسالم، اجازه نمي‌دهد براي سايت شما مشكلي ايجاد كنند.

همه چيز در تگ منيجر پوياست

يكي ديگر از مهم‌ترين ويژگي‌هاي تگ منيجر، پويايي آن است! يعني چه؟ بگذاريد با يك مثال موضوع را توضيح بدهيم. فرض كنيم كه شما مي‌خواهيد ببينيد كه چند نفر روي دكمۀ «درخواست مشاورۀ» كه داراي رنگ آبي است، كليك كرده‌اند. بدون تگ منيجر، شما بايد يك تگ به كد اين دكمه اضافه كنيد تا هر بار كليك كاربر روي آن را به آناليتيكس گزارش دهد.

اما با استفاده از تگ منيجر شما تنها به يك تگ نياز داريد. كافي است به تگ منيجر بگوييد كه به عنوان مثال اگر روي هر دكمه‌اي كليك كرد كه داراي رنگ آبي بود، به آناليتيكس اطلاع بده كه يك كاربر روي دكمۀ «درخواست مشاوره» كليك كرده است. در اين صورت هرجايي از سايت شما كه چنين دكمه‌اي وجود داشته باشد، با همان يك تگ مي‌توانيد از كليك كاربر روي آن باخبر شويد. زيبا نيست؟!

چه ابزارهايي را مي‌توانيم به سايت/اپليكيشن خود اضافه كنيم؟

با اطمينان مي‌توانيم بگوييم كه هيچ ابزاري نيست كه شما نتوانيد تگ آن را با استفاده از تگ منيجر پياده‌سازي كنيد! به صورت كلي، 2 نوع ابزار داريم. تگ برخي از اين ابزارها به صورت پيش فرض در تگ منيجر تعريف شده‌اند و شما به راحتي مي‌توانيد آن‌ها را انتخاب كنيد. مهم‌ترين اين ابزارها عبارتند از: آناليتيكس، گوگل ادز، گوگل آپتيمايز، هات جار، فايربيس و... براي مشاهدۀ ليست كامل اين ابزارها را اينجا كليك كنيد.

البته تگ برخي از ابزارها در تگ منيجر از قبل تعريف نشده‌اند. به عنوان مثال، اثري از ابزارهاي بازاريابي ديجيتال ايراني در تگ منيجر وجود ندارد. اما اين ابزار به شما اجازه مي‌دهد تا تگ هر ابزاري را كه بخواهيد به عنوان تگ‌هاي دلخواه (Custom HTML) به سايت‌تان اضافه كنيد. انجام اين كار هم واقعاً ساده است.

بنابراين شما براي پياده‌سازي تگ ابزارهاي مختلف هيچ محدوديتي نداريد.

تگ منيجر براي چه كساني مناسب است؟

واقعاً فرقي ندارد كه شما فقط يك سايت/اپليكيشن ساده داشته باشيد يا اينكه مدير يك كسب و كار بزرگ با چند سايت يا اپليكيشن باشيد. تگ منيجر به تمامي نيازهاي شما در هر سطحي كه فعاليت مي‌كنيد، پاسخ مي‌دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.