آرشیو دی ماه 1398

بهترين آموزش هاي دنياي ديجيتال و وب

چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

اولين علائم بارداري و زمان شروع آنها

شروع اولين علائم بارداري در خانم‌ها متفاوت است، ولي شايع‌ترين نشانه حاملگي عقب افتادن عادت ماهانه (پريود) است. و بيشتر براي كساني است كه عادت ماهانه منظم دارند. در صورتي كه قبلا باردار شده باشيد، ممكن است نشانه هاي بارداري دوم شما متفاوت از بارداري گذشته باشد. بارداري براي بعضي از بانوان اتفاقي و غير منتظره است و براي بعضي هم بسيار هيجان انگيز و لذت بخش. در ادامه به نشانه هاي اوليه و ريزترين علائم حاملگي بعد از نزديكي مي پردازيم.

براي بسياري از زنان اين سوالات پيش مي آيند كه چه موقع شاهد علائم بارداري خواهند بود، اولين علائم بارداري كدامند و آيا اصلأ باردار شدن يا لانه گزيني را حس خواهند كرد يا خير. پاسخي ساده براي اين سوالات وجود دارد: ممكن است شما نشانه هاي بارداري را حتي قبل از به تأخير افتادن دوره قاعدگي خود حس كنيد، و همچنين ممكن است پس از لانه گزيني شاهد نشانه ها و علائم حاملگي باشيد.

اولين علائم بارداري به ترتيب عبارتند از: 

  • خونريزي لانه گزيني
  • گرفتگي عضلاني هنگام لانه گزيني
  • تهوع و استفراغ
  • خستگي
  • آزمايش خون مثبت
  • آزمايش ادرار مثبت
  • نفخ شكم
  • جدول درجه حرارت پايه بدن
  • به تأخير افتادن دوره قاعدگي
  • حساسيت سينه
  • نوسانات و تغييرات احساسي
  • تكرر ادرار
  • مشكلات خواب

علائم حاملگي : خونريزي لانه گزيني

خونريزي لانه گزيني حدود 9 روز پس از تخمك گذاري و حدود 4-5 روز قبل از خونريزي بعدي اتفاق مي افتد. فقط چند روز پس از لقاح تخم، به طور متوسط 9 روز پس از تخمك گذاري / لقاح با محدوده بين 6 تا 12 روز، تخمك بارور شده در رحم شروع به لانه گزيني مي كند. اين زماني است كه اولين علائم فيزيكي بارداري ظاهر مي شوند. ابتدا زنان ممكن است گرفتگي عضلات ناشي از لانه گزيني را حس كنند. اگر لكه بيني نيز رخ دهد، تا چند روز پس از لانه گزيني رخ نخواهد داد. لكه بيني در اين زمان مي تواند خونريزي لانه گزيني باشد و احتمال دارد با دوره قاعدگي شما اشتباه گرفته شود، اما اين لكه بيني همانند دوره قاعدگي شديد و سنگين نخواهد بود.

تقريبا در همين زمان، زنان ممكن است تغييرات در سينه خود را احساس كنند، از جمله تورم، حساسيت، احساس سوزش، و سنگيني آن. سطح پروژسترون در طول لقاح افزايش مي يابد، كه مي تواند باعث خستگي شود. سطح استروژن نيز شروع به افزايش مي كند كه مي تواند موجب تهوع و از دست دادن اشتها شود. اغلب به اين حالت بيماري صبحگاهي مي گويند كه يكي از نشانه هاي بارداري است، و اصطلاح كاملا دقيقي نيست، زيرا “بيماري صبحگاهي” مي تواند در هر زماني از روز رخ دهد. كاهش قند خون و فشار خون مي تواند منجر به سرگيجه و از حال رفتن شود. بعضي از زنان زمان رخ دادن اين حالت ها، فكر مي كنند كه بيمار هستند و پس از مراجعه به دكتر متوجه مي شوند كه باردار هستند.

علائم بارداري : لكه بيني واژن

هنگامي كه تخمك گذاري و بارور شدن اتفاق مي افتد، حدود 6-12 روز پس از باروري تخمك بارور شده به پايين لوله فالوپي به سمت رحم حركت مي كند كه در آن لانه گزيني اتفاق مي افتد. در آن زمان، تخمك هاي بارور شده خود را به ديواره رحم مي چسبانند. لانه گزيني مي تواند يكي از اولين علائم بارداري را ايجاد كند: لكه بيني لانه گزيني، خونريزي و گرفتگي عضلات.

گرفتگي عضلات از نشانه هاي بارداري

گرفتگي عضلاني در شكم شما ممكن است شبيه به نوعي گرفتگي دوره قاعدگي باشد. خونريزي و لكه بيني ممكن است در ابتدا شبيه به خونريزي قاعدگي باشد، به طوري كه برخي از زنان آن را با شروع دوره قاعدگي خود اشتباه مي گيرند.

ترشحات واژن

علاوه بر خونريزي، ممكن است شاهد ترشحات سفيد رنگي باشيد. اين ترشحات واژن ممكن است مربوط به هورمون هاي بارداري باشند كه منجر به ضخيم شدن ديواره هاي واژن مي شوند كه تقريبا بلافاصله پس از تخمك گذاري و لانه گزيني شروع مي شود. اين ترشحات واژن ممكن است در طول بارداري ادامه يابند. آنها به طور معمول بي ضرر هستند و نيازي به درمان ندارند. با اين حال، اگر بوي ناخوشايندي يا احساس سوزش و خارش داشته باشيد، با پزشك خود در ميان بگذاريد، چرا كه ممكن است اين سوزش و خارش ناشي از عفونت واژن باشد.

پلاگ مخاطي

علاوه بر افزايش ترشحات واژن، ممكن است شاهد پلاگ مخاطي دهانه رحم باشيد.

تغييرات در سينه ها و دردناك شدن آنها يكي ديگر از علائم حاملگي

تورم، تغيير اندازه يا حساسيت سينه و احساس درد در آنها مي تواند يكي ديگر از علائم بارداري باشد. تورم، كه نشانه افزايش ذخاير چربي و اندازه غدد شيري است، ممكن است با درد همراه باشد. ولي معمولاً پس از سه ماه اول بدليل اينكه بدن هورمون ها را تنظيم مي كند درد سينه ها قطع خواهد شد.

نفخ شكم

تغييرات هورموني در اوايل بارداري ممكن است در شما احساس نفخ شكم بوجود آورد، شبيه به احساس بعضي از زنان درست قبل از دوره قائدگي. به همين دليل حتي در اوايل بارداري كه رحم هنوز كوچك است لباس هاي شما ممكن است در قسمت كمر تنگ شوند.

بي حالي، تهوع و استفراغ در بارداري (NVP)

بيماري صبحگاهي احتمالا از علائم بارداري شناخته شده است. تهوع ممكن است در صبح بيشتر باشد، زيرا اسيد معده در طول شب ايجاد مي شود، اما اكثر خانم هايي كه بيماري صبحگاهي دارند، در طول كل روز احساس تهوع مي كنند. اكثر زنان باردار در سه ماه سوم مشكل تهوع آنها برطرف مي شود و براي بعضي از آنها ممكن اين اين مشكل تا آخر بارداري با آنها بماند.

 علائم بارداري : حساسيت به بو

حتي قبل از داشتن حالت تهوع، برخي از زنان به بوهاي مختلف حساسيت بالايي پيدا مي كنند. اين حساسيت به بو مي تواند با حالت تهوع همراه باشد، به همين خاطر اكثر خانم ها سعي مي كنند به سراغ آشپزي نروند.

 

خستگي يك نشانه ديگر از بارداري

آيا مدان احساس خواب آلودگي مي كنيد يا نمي توانيد از خواب بيدار شويد؟ خستگي يكي از شايع ترين علائم بارداري است. سطح پروژسترون در سه ماهه اول افزايش مي يابد. خستگي ممكن است در سه ماهه دوم شما فروكش كند اما بعدا ممكن است دوباره شروع شود. حمل وزن اضافي مي تواند در سه ماهه سوم به راحتي باعث خستگي شما شود.

اگر در دوران بارداري خود شاهد هر گونه نشانه غيرمعمولي بوديد، سريعأ به پزشك مراجعه كنيد. اميدواريم مطلب ما برايتان مفيد بوده باشد.