آرشیو مرداد ماه 1399

بهترين آموزش هاي دنياي ديجيتال و وب

چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

تحليل تكنيكال در بازارهاي مالي

فلسفه و اساس تحليل تكنيكال

علم تحليل تكنيكال بر پايه تجزيه و تحليل نمودار قيمتي، در گذشته و پيش‌بيني وضعيت نمودار در آينده است. در واقع تحليل تكنيكال به بررسي تغييرات قيمتي در گذشته مي پردازد. اين روش از تحليل، بر اساس آمار و احتمال سعي در پيش بيني آينده قيمت سهام دارد. معامله گران بازار سرمايه با استفاده از ابزارهاي موجود، قيمت هاي گذشته بازار را براي آن سهم مورد بررسي قرار داده و تلاش مي كنند آينده قيمت را حدس بزنند.

همان گونه كه اشاره شد در تحليل تكنيكال، ما از تاريخچه قيمت ها بر اساس روند سهم درگذشته استفاده مي كنيم. بدين منظور به اطلاعات مربوط به قيمت معادلات و حجم معاملات نياز داريم. اين اطلاعات را مي توان با استفاده از سايت Www.tsetmc.ir به راحتي به دست آورد. ضمن آن كه محيط هاي ايجاد شده توسط هر يك از كارگزاري ها و همچنين نرم افزارهاي مختلف در اين زمينه مانند MetaTraider مي توانند در انجام تحليل تكنيكال به شما كمك نمايند.

ورودي هاي تحليل تكنيكال

در مبحث تحليل تكنيكال، اطلاعات موردنياز شامل دو بخش قيمت معاملات و حجم معاملات است. اطلاعات مربوط به قيمت معاملات نيز خود شامل قيمت اولين معامله، قيمت آخرين معامله، كمترين و بيشترين قيمت معامله شده سهم مي باشد. همچنين منظور از حجم معاملات، تعداد سهامي است كه در يك بازه زماني مشخص، خريد و فروش شده است.


در واقع در تحليل تكنيكال همه چيز در قيمت لحاظ مي شود. به بياني ديگر وضعيت دروني و عملكرد شركت تأثيري چنداني در تحليل تكنيكال ندارد. همان گونه كه در تصوير زير مشاهده مي كنيد، اين اطلاعات به راحتي در سايت بازار بورس تهران (tsetmc) قابل مشاهده است.

ابزارهاي تحليل تكنيكال

به منظور انجام تحليل تكنيكال و كسب نتايج لازم و مورد اطمينان، نيازمند ابزارهاي گوناگوني هستيم. در اين بخش قصد داريم مهم ترين ابزارهايي كه ما را در انجام هر چه بهتر اين تحليل ياري مي رسانند، مورد بررسي قرار دهيم.

نمودارها دردر بازارهاي مالي

در بازارهاي مالي ايران و جهان، قيمت سهام مختلف ممكن است در هر ثانيه نوسان كند. نمودارها، وضعيت قيمت سهام را در بازه هاي زماني گوناگون (روزانه، ماهانه و…) نشان مي دهند. سه نوع اصلي نمودار وجود دارد كه معامله گران، بسته به اطلاعاتي كه نياز دارند از هريك از آن ها استفاده مي كنند. اين نمودارها عبارتند از نموار خطي، ميله اي و شمعي (كندل استيك).

نمودار خطي ساده‌ترين و ابتدايي‌ترين نوع از نمودار است كه به‌صورت خطي و از بهم وصل كردن نقاط قيمت آخرين معامله در هر بازه زماني به دست مي‌آيد.

در نمودار ميله اي، اطلاعات بيشتري در اختيار تحليل گر است. خط سمت چپ هر نشانگر، قيمت بازشدن سهم و خط سمت راست نشان‌دهنده‌ي قيمت بسته شدن آن است.

انواع نمودارهاي رايج در تحليل تكنيكال نشان داده شده است


در تحليل تكنيكال، نمودار شمعي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. اين نمودار اطلاعات فراواني را در خصوص سهم موردنظر ارائه مي دهد. لذا غالباً در انجام تحليل تكنيكال از اين نوع نمودار استفاده مي گردد. اين نمودار داراي الگوهاي مختلفي است كه هريك، اطلاعات مشخص و متفاوتي را در اختيار تحليل گر قرار مي دهد.

خطوط روند، حمايت و مقاومت

خط روند از مهمترين مفاهيم و ابزارهاي تحليل تكنيكال مي باشد. روند، جهت قيمت سهم را نشان مي‌دهد و از دو مؤلفه جهت‌ و مدت زمان تشكيل شده است. خط روند، نشان دهنده تغييرات مثبت يا منفي در يك دوره زماني است. هنگام مشاهده و بررسي خط روند، مفاهيم و نكات فراواني از گذشته قيمت ‌ها قابل مشاهده است.

خطوط روند را مي توان به سه دسته صعودي، نزولي و خنثي تقسيم بندي كرد. در روند صعودي قيمت سهم رو به افزايش بوده و شيب خط مثبت است. در روند نزولي نيز شاهد كاهش قيمت و شيب منفي خط هستيم. همچنين در روند خنثي بيش تر از تغييرات قيمتي، تمايل به تثبيت قيمت مشاهده مي شود.


از ديگر مفاهيم مهم و كاربردي در تحليل تكنيكال، خطوط حمايت و مقاومت هستند. حمايت و مقاومت در واقع محدوده‌هاي قيمتي هستند كه در آن محدوده ها، نمودار قيمتي از خود واكنش نشان مي ‌دهد. خطوط حمايت و مقاومت، انواع مختلفي دارند و با توجه به شرايط مختلف تعريف مي شوند.

در سطوح حمايتي، به دليل بالاتر بودن قدرت خريداران با افزايش تقاضا و بالا رفتن قيمت سهم در اين محدوده مواجه هستيم. مقاومت نيز سطوحي هستند كه قدرت فروشندگان به مراتب بيشتر از خريداران است و باعث كاهش قيمت سهم و مانع از رشد آن مي گردد.

الگوها و تكرار تاريخ

يكي از مهم ترين مباحث و ابزارهاي موجود در مبحث تحليل تكنيكال، الگوهاي قيمتي هستند. يكي از برجسته ترين ويژگي‌هاي ابزار تحليل تكنيكال، قابليت تكرارپذيري آن‌هاست. به عبارتي ديگر تاريخ تكرار مي شود! در نتيجه با ايجاد يك سري خطوط روند، الگو هايي ايجاد مي شود كه با توجه به تاريخچه الگو و استفاده از آن ها مي توان آينده قيمت سهم را تا حدود زيادي پيش بيني نمود.

الگوهاي متعددي در زمينه تحليل تكنيكال وجود دارد. با توجه به نوع تشكيل و ظاهر آن ها اغلب داراي اسامي مشخصي هستند. به عنوان نمونه، مي توان به الگوي پرچم و يا الگوي سرو شانه اشاره كرد.


الگوهاي قيمتي مي‌توانند به عنوان علامت و سيگنالي جهت ورود، تأييد و يا پيش‌بيني جهت و ميزان تحركات قيمتي بازار، مورد استفاده قرار گيرند. هريك از الگوهاي قيمتي بر اساس ماهيت آن، يك هدف نموداري از قبل مشخص ‌شده دارند. به عنوان مثال يكي از اين الگوها، الگوي سر و شانه معكوس است كه نشانه‌اي از احتمال وقوع روند صعودي در آينده سهم مي باشد.

منبع مطلب