۱- منظور از توليد محتوا در اينستاگرام چيست؟
در اينجا منظور از محتوا، محتواي ديجيتال است، محتواهايي مانند عكس، تصوير، صدا و . . . كه ميتوانند اطلاعاتي را به مخاطب اضافه كنند يا به عبارت بهتر پيامي را به مخاطب منتقل كنند.
خب مسلما انتشار اينگونه اطلاعات در اينستاگرام يعني توليد محتوا در اينستاگرام، پس منظور از توليد محتوا در اينستاگرام خيلي واضح است، هر عكس يا ويديويي كه در اينستاگرام منتشر ميكنيد محتوا محسوب ميشود.
پس وقتي به شما ميگويند كه در اينستاگرام توليد محتوا انجام دهيد يعني عكس و فيلم منتشر كنيد. وقتي به شما ميگويند كه براي توليد محتوا در اينستاگرام بايد استراتژي داشته باشيد يعني براي توليد همين عكسها و فيلمها بايد يك استراتژي درست داشته باشيد.
بسيار عالي، منظور از توليد محتوا در اينستاگرام كاملا روشن شد، اما چرا توليد محتوا انقدر اهميت دارد؟
۲- اصلا توليد محتوا در اينستاگرام چرا انقدر اهميت دارد؟
بيايد كمي از دنياي اينستاگرام فاصله بگيريم و نگاهي كلي به بازاريابي محتوايي داشته باشيم.
بازاريابي محتوايي چيست؟
در بازاريابي محتوايي شما تلاش ميكنيد كه محتوايي ارزشمند كه مرتبط با كسبوكارتان و مورد نياز مخاطبانتان است را منتشر كنيد تا به اين شكل مخاطبانتان به بهانه رفع نيازهاي اطلاعاتي خود با شما آشنا شوند.
مثلا اگر يك وبسايت، كانال آپارات يا يك پيج اينستاگرام در زمينه پخت غذاهاي ايتاليايي محتوا ارايه ميكند، مسلما افرادي كه به اين اطلاعات نياز دارند را به مرور به سمت خود جذب ميكند.
در واقع در بازاريابي محتوايي تمام هدف اين است كه با ارايه محتواي ارزشمند كاربر را به سمت خود بكشانيد.
خب اين توضيحات چه ارتباط با توليد محتوا در اينستاگرام دارد؟
جواب سوال واضح است، اينستاگرام اساسا كه پلتفرم براي توليد محتواست، در واقع اينستاگرام ساخته شده تا افراد در آن توليد محتوا كنند، هرچند كه امروز از محتوا و بازاريابي محتوايي در وبسايت و پلتفرم ديگري بايد استفاده كرد، اما در اينستاگرام اساس كار شما محتوا خواهد بود.
اصلا مگر ميشود در اينستاگرام باشيد اما توليد محتوا نكنيد؟ مگر ميشود يك پيج تجاري در اينستاگارام آغاز به كار كند ولي فقط توضيحاتي بنويسيد و هيچ محتوايي توليد نكند.
پس توليد محتوا در اينستاگرام اساس و شرط اصلي فعاليت در اينستاگرام است، پس از همين الان بدانيد كه نميتوانيد يك حساب در اينستاگرام بسازيد و هيچ برنامهاي براي توليد محتوا نداشته باشيد، اگر قرار است اينگونه باشد توصيه ميكنم فكر بازاريابي در اينستاگرام را از سر خود بيرون كنيد.
۳- براي توليد محتوا بايد استراتژي داشته باشيد
بسيار عالي، شما منظور من از توليد محتوا در اينستاگرام را متوجه شديد و اهميت آن را درك كرديد. اما چطور توليد محتوا در اينستاگرام را شروع كنيم؟
در اين مرحله خيلي از افراد به اين فكر ميكنند كه چطور عكسهايي زيبا درست كنند؟ چطور ويديو تهيه كنند؟ و سوالاتي از اين قبيل كه به چگونگي ساخت محتوا اشاره دارد.
اما مرحله مهمتري قبل از ساخت محتوا وجود دارد، يا به بيان بهتر، سوال مهتري قبل از سوالات مربوط به چگونگي ساخت محتوا وجود دارد.
ما چه نوع محتوايي را توليد كنيم؟ و چه نوع محتواهايي را توليد نكنيم؟
جواب اين دو سوال استراتژي شما براي توليد محتوا در اينستاگرام را مشخص ميكند. البته در اين منظور از نوع محتوا اين نيست كه ويديو توليد كنيم يا عكس، منظور جنس محتوا نيست، منظور اين است كه بفهميم چه محتواهايي از نظر پيامي كه منتقل ميكنند براي ما مناسب هستند.
به طور مثال آيا ما محتواي آموزشي داشته باشيم؟ آيا محتواهايي را كه كسب وكار ما را نمايش ميدهند داشته باشيم؟ آيا محتواي سرگرمكننده قرار دهيم يا خير؟
همانطور كه متوجه شديد محتواهاي متفاوتي وجود دارند كه در پيامي كه منتقل ميكنند از هم متفاوت هستند و استراتژي محتوا يعني مشخص كنيد كه به سراغ كدام نوع محتوا برويم و قيد كدام نوع محتواها را بزنيم.
فقط با داشتن استراتژي است كه ميدانيم در چه مسيري حركت ميكنيم و دقيقا ميدانيم كه امروز چرا چنين محتوايي را منتشر ميكنيم، اگر استراتژي نداشته باشيد به صورت پراكنده توليد محتوا ميكنيد و شبيه به يك تيم فوتبال ميشويد كه هرچه به بازي او نگاه ميكنيم نميتوانيم بفهميم كه دقيقا با چه تركيب و استراتژي بازي ميكند.
اما چطور استراتژي داشته باشيم؟ در بخش بعدي همراه باشيد.
۴- فرمول هما براي تعريف استراتژي محتوايي در اينستاگرام
فرمول هما مخفف سه كلمه هست ( هدف، مخاطب، استراتژي محتوا)
هدف:
هدف يعني به اين فكر كنيد كه چه انتظاراتي از فعاليت در اينستاگرام داريد. آيا انتظار داريد فروشتان افزايش پيدا كند؟ آيا انتظار داريد ذهنيت خاصي از برندتان شكل بگيرد؟ آيا انتظار داريد اعتماد افراد به شما بيشتر شود؟
در بخش هدف بايد مشخص كنيد كه اهداف مشخص شما از حضور در اينستاگرام كدامند؟ يا به بيان بهتر نتيجههاي مشخصي كه از حضور در اينستاگرام انتظار داريد را تعيين كنيد، اينكه شما چه نتيجهاي را از فعاليت در اينستاگرام انتظار داريد، روي محتواهايي كه توليد ميكنيد اثرگذار خواهد بود.
مخاطب:
در دومين قدم بايد مشخص كنيد كه مخاطبان شما چه افرادي هستند و سعي كنيد شناخت خوبي نسبت به اين افراد پيدا كنيد. حداقل انتظار ميرود كه نيازهاي اطلاعاتي، اهداف و نگرانيهاي اين افراد را خوب شناسايي كنيد.
مثلا اگر به فروش محصولات زينتي مشغول هستيد، به نظر شما بيشترين نگراني افراد در خريد اين محصولات كدامند؟ به نظر شما مخاطبان هدف شما معمولا به دنبال چه اطلاعاتي در خصوص محصولات شما ميگردند؟ مخاطبان شما چطور به يك فروشنده محصولات زينتي اعتماد ميكنند و چه چيز باعث ميشود كه اعتماد نكنند؟
اينها سوالاتي هستند كه پاسخ آنها منجر به شناخت بهتر مخاطب ميشود كه البته سوالات بيشتري وجود دارند كه خودتان با توجه به نوع كسبوكارتان بايد بپرسيد.
استراتژي محتوا:
بسيار عالي، در آخرين قدم بايد ببينيد چه نوع محتواهايي هستند كه شما را به اهداف و انتظاراتان از حضور در اينستاگرام نزديك ميكنند و همينطور چه نوع محتواهايي هستند كه در راستاي نياز، اهداف و نگرانيهاي مخاطبانتان هستند.
بياييد يك مثال عملي را بررسي كنيم.
فرض كنيد كه من يك توليد كننده و فروشنده محصولات چرمي در اينستاگرام هستند و قصد دارم باز استفاده از فرمول هما استراتژي مناسب براي توليد محتوا در اينستاگرام را مشخص كنم.
بخش اول فرمول، هدف: خب من با حضور در اينستاگرام انتظار دارم :
۱- محصولاتم را مستقيما در اينستاگرام بفروشم، يعني از اينستاگرام سفارش خريد دريافت كنم.
۲- در ادامه انتظار قبلي، مسلما انتظار دارم اعتماد مخاطبان را در اينستاگرام جلب كنم.
۳- انتظار دارم به عنوان يك توليد كننده حرفهاي شناخته شوم.
بخش دوم فرمول، مخاطب: مخاطبان من:
۱-به دنبال اين هستند كه چطور محصول چرم را از غير چرم تشخيص دهند
۲- به دنبال اطلاعاتي درباره نگهداري محصولات چرم هستند.
۳- به دنبال اطلاعاتي درباره تيپهاي چرم و ست كردن با چرم و . . . هستند
بخش سوم فرمول، استراتژي: خب حالا نوبت به اين ميرسد كه محتواهايي را مشخص كنم كه بخش اول و بخش دوم فرمول را پوشش ميدهد.
محتواي نوع اول: محتواهاي آموزشي درباره چرم، انواع چرم، تشخيص چرم و . .
اين نوع محتواها به چند نياز اطلاعاتي مخاطبانم پاسخ ميدهد. موارد ۱ و ۲ در بخش مخاطب
محتواي نوع دوم: محتواهايي درباره تيپ زدن، ست كردن و . . . با محصولات چرمي
اين نوع محتوا به مخاطب كمك ميكند كه چطور تيپهاي مختلفي با محصولات چرمي داشته باشد. مورد شماره ۳ در بخش مخاطب
محتواي نوع سوم: محتواهايي كه پشت صحنه كسبوكار من را نمايش ميدهند.
محتواهايي مانند نمايش روند توليد، نمايش محصولات ارسالي به مشتريان و . . . اين نوع محتواها موارد شماره ۲ و ۳ در بخش اهداف را پوشش ميدهند و كمك ميكنند كه هم اعتماد مخاطبان جلب شود و هم به عنوان يك توليد كننده حرفهاي شناخته شوم.
محتواي نوع چهارم: محتواهايي كه هدفشان نمايش محصولات جديد است.
اين نوع محتواها مورد شماره ۱ در بخش اهداف را پوشش ميدهند و كمك ميكنند كه محصولاتي كه براي فروش آماده هستند تبليغ شوند و افراد در صورت نياز براي سفارش اقدام كنند.
همانطور كه متوجه شديد من بر اساس اهداف و انتظاراتي كه از اينستاگرام دارم و همينطور نياز مخاطبانم، چهار نوع محتوايي كه ميتوانند كمك كننده باشند را شناسايي كردم و محتواهايي از اين نوع را منتشر خواهم كرد.
دقت داشته باشيد براي هر نوع محتوايي كه مشخص ميشود، ممكن است چندين جنس محتوا براي توليد در نظر داشته باشيد، مثلا براي محتواي نوع سوم كه پشت صحنه كسبوكار را به نمايش ميگذارند اين جنس محتواها ميتوانند مناسب باشد.
۱- ويديو از روند توليد محصولات
۲- گفتگو با موسس كسبوكار يا كاگران در خصوص حساسيتهاي توليد
۳- نمايش تصاويري از بستهبندي محصولات براي ارسال
۴- نمايش جشنها يا اتفاقات كوچك و جالب در محيط كار
۵- نمايش چرمهايي خامي كه به دست شما رسيده است
پس در واقع هر نوع محتوايي كه مشخص ميكنيد، ميتواند چندين جنس محتواي متفاوت را در خود داشته باشد، در حالي كه همگي از يك نوع هستند و براي نمايش پشت صحنه كسبوكار توليد ميشوند.
در اين مطلب كمي مفصلتر درباره استراتژي توليد محتوا در اينستاگرام صحبت كردهام.
استراتژي توليد محتوا در اينستاگرام
۵- ايدههاي توليد محتوا در اينستاگرام
همانطور كه متوجه شديد شما بر اساس فرمول هما مشخص ميكنيد كه چه نوع محتواهايي بايد منتشر شوند و براي هر نوع چندين جنس محتوا ميتواند وجود داشته باشد.
هرگز نبايد به اين شكل عمل كنيد كه هرجا ايده جالبي براي توليد محتوا ديديد از آن استفاده كنيد، چرا كه هر ايده در صورتي به درد شما خواهد خورد كه در راستاي استراتژي محتوايي و از نوع محتواهايي باشد كه شما تعيين كردهايد.
با اين حال بد نيست كه نگاهي به ايدههاي مختلف توليد محتوا در اينستاگرام داشته باشيد و تنها از آنهايي كه در راستاي استراتژي شما و نوع محتواي مشخص شده از طرف شما هستند استفاده كنيد.
در مطلب به چندين ايده توليد محتوا اشاره شده است، لذا من مجداا اين ايدهها را تكرار نميكنم و توصيه ميكنم براي مشاهده ايدههاي توليد محتوا در اينستاگرام به مطلب زير مراجعه كنيد.
ايدههاي توليد محتوا در اينستاگرام
۶- جادوي مستندسازي را دست كم نگيريد
در ميان روشهاي توليد محتوا در اينستاگرام كه احتمالا مطالعه كرديد، يك روش وجود دارد كه مدرنترين و قطعا كارآمدترين روش توليد محتوا در اينستاگرام است و توصيه ميشود كه نه همه محتواهاي شما، بلكه بخش عمدهاي از محتواهاي اينستاگرامتان از اين نوع باشند.
اين روش توليد محتواي مستند يا توليد محتوا با تكنيك مستندسازي نام دارد.
در اين روش به جاي اينكه به دنبال موضوع براي توليد محتوا و ساخت آن باشيد، اتفاقات زندگي كاري و حرفهاي خود را به تصوير ميكشيد. در واقع در اين حالت شما ديگر نياز نيست به دنبال توليد محتوا باشيد، ماجراي روز كاري شما خودش يك موضوع براي توليد محتواست.
- ۱۳۵ بازديد
- ۰ نظر